NCC ønsker å oppmuntre leietakerne til å sykle eller bruke offentlig transport til jobb. Derfor har de investert i sykkelgarasje med dusj- og garderobefasiliteter. Det vil også være et lite sykkelverksted der man kan utføre enkle reparasjoner. Illustrasjon: Krook & Tjäder / NCC.

Habitat 7 blir det tredje kontorbygget som NCC oppfører på Masthuggskajen. Resultatet blir et unikt kontormiljø fullt av lys, planter og interiør med en utendørsfølelse som fremhever alle de synlige fordelene ved tre. Bygningen vil ha en felles takterrasse med fantastisk utsikt over hustakene i Linnéstaden.

Eiendommen, som får et utleieareal på ca. 8 000 kvadratmeter, er tegnet av det anerkjente arkitektkontoret Krook & Tjäder, og tre er det dominerende materialet i bygningen. Martinsons skal stå for bærekonstruksjonen i limtre og KL-tre samt for montering og prosjektering. Den erfarne prosjektlederen Robert Andersson, som også var prosjektleder for Sara kulturhus, holder i trådene.

– Den er blant de største bygningene i Sverige som er oppført i tre, og vi har virkelig utnyttet alle mulighetene som tre gir, med komplekse løsninger som store vindkryss i limtre. Alt gjør at dette er et veldig spennende prosjekt å være med på. Her kommer all vår erfaring og ekspertise til sin rett, og vi kan være den verdiskapende partneren vi ønsker å være i alle prosjekter, sier Hans.

Martinsons ble koblet inn i en tidlig fase av prosjektet.

-– Vi ønsket en leverandør som hadde erfaring fra større limtreprosjekter, og som kunne ta totalansvar. Vi hadde også gode erfaringer fra samarbeidet om Magasin X-prosjektet i Uppsala. – Vi ser det som en fordel å ha prosjekterings- og monteringsteam som har erfaring med Martinsons’ byggesystemer fra før, sier Dennis Lönnström, prosjektleder for Habitat 7 hos NCC.

Ved å bygge i tre, som her med gran fra Norrland, reduserer man klimaavtrykket betydelig. Målet er å minimere miljøpåvirkningen, og bygningen vil bli bærekraftsertifisert i henhold til BREEAM-ordningens Excellent-nivå. Masthuggskajen har allerede blitt Sveriges første byutviklingsprosjekt med Citylab-sertifisering. Det innebærer at en uavhengig tredjepart gjennomgår bærekraftarbeidet i et byutviklingsprosjekt.

Klimaavtrykket til Habitat 7 er omtrent en tredjedel mindre enn for et tradisjonelt kontorbygg.

– I NCC har vi lenge vært engasjert i bærekraftarbeid for å redusere klimapåvirkningen for prosjektene vi bygger, og vi utfordrer oss selv hele tiden. Å bygge i tre er et naturlig tiltak, og det føles veldig inspirerende og engasjerende å få jobbe med et så interessant prosjekt. Det er givende å kunne ha en reell innvirkning på klimaavtrykket, sier Dennis.

– Et overordnet mål i prosjektet har vært å erstatte stål og aluminium med tre. I de tilfellene det har vært nødvendig å bruke koblinger og fester av stål mellom konstruksjonsdeler, har vi skjult dem for å oppnå en vakker helhet i tre. Også for å oppfylle de strenge brannkravene i prosjektet har det vist seg å være en fordel at festene er plassert inne i trekonstruksjonen, forklarer han.

Før byggestart ble det gjennomført arkeologiske undersøkelser. Blant funnene var vraket av en unik lekter og deler av kaikonstruksjonen. Noe av det eldgamle treverket vil nå bli brukt til en trebenk som skal stå i inngangspartiet og representere stedets historie.

Innflytting skal etter planen skje i første kvartal av 2025.