Martinsons har under en tid haft stor efterfrågan på hela sitt erbjudande i Norge och Mikael Lindberg är full av tillförsikt inför satsningen på den norska marknaden. Han konstaterar att det inte finns någon aktör i Norge som kan erbjuda det Martinsons gör: att kombinera limträ och KL-trä i byggprojekt, och dessutom ha expertis inom allt från konsultation och projektering till projektledning och montage.

Mikael Lindberg, försäljningschef Martinsons Byggsystem

– Vi fyller en lucka på den norska marknaden, har ett väl inarbetat erbjudande, 90 års erfarenhet och tusentals genomförda projekt i Sverige. Vi är också vana vid att arbeta med norska företag. Vid byggandet av Sara kulturhus i Skellefteå jobbade vi till exempel nära Hent.

Ytterligare en faktor som talar för att Martinsons har en ljus framtid i Norge är att Norge enligt Mikael Lindberg ligger längre fram än Sverige när det gäller hållbart byggande i trä.

– Norge har en tradition av att bygga framför allt skolor och offentliga lokaler i trä och det är områden som vi är starka inom. Att norrmännen gillar att bygga i trä kommer att vara bra för hela bredden i vårt erbjudande. Utöver den typ av byggnader jag nämnt har vi ju också lång erfarenhet av att bygga idrottshallar, logistikhallar och flerbostadshus i limträ och KL-trä.

Vad är Martinsons mål med satsningen i Norge?

– Vi har satt en femårsplan och den är offensiv. Det övergripande målet är att bli marknadsledande i Norge inom hållbart träbyggande.